Gdzie wędrują stare opony? cz1. – Rozdrabnianie opon na drobne kawałki

Cześć! Wiele osób zwracało mi ostatnio uwagę, że wpisy o tematyce bardziej technicznej powinny się pojawiać. Bardzo mi miło, że jest coraz więcej osób podzielających moje zainteresowania, zwłaszcza jeśli te zainteresowania są dość nietypowe:)
Dzisiaj chciałbym poświęcić trochę czasu zużytym oponom. Czy ktoś zastanawiał się, co się dzieje ze zużytymi oponami? Gdzie trafiają i po co? O tym wszystkim poniżej…

Jak to zawsze bywa, na początku procesu unieszkodliwiania, potrzeba jest zebrania surowca i oddania go do odpowiedniego zakładu. Standardowe procesy selektywnej zbiórki. W przypadku opon działa to mniej więcej tak, że przy zmianie opon, te stare zostawiamy „ludzikom” – w końcu po co targać ze sobą łyse opony.
Osoby pracujące w punkcie wymiany opon,  sprzedają je firmą zajmującym się unieszkodliwianiem lub oddają do ponownego bieżnikowania. Najczęstszą metodą jest jednak opcja pierwsza, czyli sprzedaż firmom zajmującym się recyclingiem.
W tym momencie zaczyna się cała fascynująca przygoda, którą pozwolę sobie „wypunktować”.

1. Opony,z selektywnej zbiórki, trafiają do zakładu recyklingu. W jednym z magazynów, składuje się je na ogól 6 tygodni. Chodzi  głównie o wysuszenie surowca i poprawę jego jakości.

2. Po 6 tygodniach, w magazynie, przed załadowaniem opony na linie recyklingu, ponownie sprawdza się stan opony, która ma zostać przetworzona. Część z opon na magazynie nadal nadaje się do ponownego bieżnikowania .. w ten sposób firmy zarabiają – po prostu odsprzedają opony do bieżnikowania innym zakładom, a że na magazynie jest tysiące a nawet miliony opon, zysk jest dość spory. , gdy opona nadaje się do dalszej obróbki, czyli recyclingu  można z nią zrobić następujące rzeczy:
– rozdrobnić na drobne kawałeczki
-można z takiej opony wytworzyć regenerat
-poddać procesom pirolizy
-spalić w celu odzysku energii cieplnej
– wytworzyć proszek gumowy
-wyprodukować ze zużytej opony destrukt gumowy
-wykorzystać zużytą oponę w całości

 Rozdrabnianie opon na drobne kawałki: ten proces służy przede wszystkim do typowego ponownego wykorzystania gumy. W zależności od rozmiarów drobnych kawałków oraz różnych dodatków spajających, rozdrobniona opona może być wykorzystywana jako wykładziny zewnętrzne i wewnętrzne, różnego rodzaju mat, szczeliwa, wykładzin zderzakowych, dywaników samochodowych. Taka guma może być również dobrym dodatkiem w procesach produkcji obcasów, zelówek, sandałów czy innego obuwia szeroko pojętego. Zastosowanie takiej pociętej drobno opony jest wiele, jednak najpierw trzeba ją pociąć. Jak to z techniką bywa, można zrobić to na dwa sposoby. Mechaniczny i tzw. kriogeniczny.

Sposobem mechanicznym określamy po prostu na pocięcie opon na kawałki o rozmiarach około 10×10 [cm]. Druty zawarte w oponie są wykrawane razem z gumą,  i odrzucane na elektromagnesie znajdującym się na linii technologicznej. Trzeba też powiedzieć, że opona składa się również z tkaniny, która w procesie cięcia jest oddzielana i odsprzedawana elektrowniom, jako surowiec  energetyczny. Tkaninę oddziela się na odpowiednich sitach, tutaj większego problemu nie ma…

Kriogeniczny sposób cięcia opon to proces opierający się na zmianie właściwości mechanicznych gumy pod wpływem obniżenia temperatury poniżej temperatury zeszklenia gumy. Do uzyskania takiego efektu stosuje się ciekły azot, jednak przed potraktowaniem opony azotem, ta musi być pocięta na kilka większych kawałków. Kawałki opon o obniżonej temperaturze, kruszone są na kruszarce walcowej  młotkowej. Na etepie kruszenia, w kruszarkach oddzielany jest drut i kord od gumy.

Na bazie zgranulowanych opon, a więc odpadów gumowych można wyprodukować:
– elementy elastyczne, w postaci płyt połączonych poliuretanem, które stanowią doskonałą alternatywę dla asfaltu,trawnika,piasku i betonu. Tłumacząc to na język normalny produkujemy z tego wszelkiej maści sztuczne nawierzchnie…
– elementy elastyczne złożone z granulatu z dodatkiem mieszanki gumowej, zwulkanizowane i sprasowane. Otrzymujemy w ten sposób między innymi: płyty podłogowe,dachówki itp.
– Drobne kawałki wymieszane z dodatkiem mieszanki lateksowej, stanowią bardzo dobrą izolację akustyczną i przeciwdrganiową.

Ponadto granulat gumowy jest idealnym dodatkiem do asfaltu, ponieważ:
– zwiększa bezpieczeństwo, poprawia przyczepność asfaltu – szczególnie w deszczowe dni.
– zmniejsza hałas, powstający na skutek tarcia opony o asfalt. Asfalt z dodatkiem gumy, jest cichszy.
– Asfalt zdecydowanie poprawia żywotność nawierzchni drogi 2-3 krotnie

Na tym zakończymy część 1, już teraz zapraszam na część drugą, w której dalej będziemy się zajmować tematem zużytych opon.
Pozdrawiam.
Tomek.A – odpadyblog.pl