Karton – opakowanie przyszłości?

Ogólnopolskie badanie przeprowadzone na zlecenie Fundacji ProKarton w marcu tego roku na grupie liczącej 1500 osób w wieku powyżej 25 roku życia donosi, że blisko 95 % konsumentów sięga po produkty zapakowane w kartoniki. Wśród badanych 92 % jest zdania, że segregacja odpadów jest ważna. Zastanawiający jednak jest fakt, iż tylko 9 % populacji biorącej udział w teście wie do jakiego pojemnika selektywnej zbiórki powinien trafić zużyty kartonik. Czy Polacy zdają sobie sprawę ze wszystkich zalet kartoników i czy dostrzegają w nich cenny surowiec?

„Karton, naturalnie!” – pod takim hasłem 19 marca 2013 ruszyła kampania edukacyjna, mająca na celu promocję kartoników do płynnej żywności jako nowoczesnych i przyjaznych środowisku opakowań oraz działanie na rzecz edukacji ekologicznej. Inicjatywa organizowana jest przez Fundację ProKarton zrzeszającą trzech największych w Polsce producentów opakowań kartonowych do żywności płynnej – Tetra Pak, SIG Combibloc i Ekopak. Przeprowadzony ogólnopolski sprawdzian z wiedzy o recyklingu pokazuje, że akcja edukacyjna jest potrzebna. Konsumenci intuicyjne sięgają po produkty zapakowane w kartoniki, jednak nie do końca zdają sobie sprawę z ich rzeczywistych możliwości.

Zamieszczone poniżej zestawienie zawiera część pytań zadawanych podczas testu. Przyjrzyjmy się odpowiedziom udzielanym przez Polaków.

Infografika
 Przy pierwszym pytaniu ankietowani w 80 % wskazali opakowanie kartonowe jako najlepiej zabezpieczające produkt. Tak wysoki wynik świadczy o dużym zaufaniu konsumentów i tym samym sprawia, że chętnie sięgają oni po produkty zapakowane w ten właśnie sposób.

Ciekawie wypadły odpowiedzi w następnym pytaniu, bowiem pomimo zdawania sobie sprawy z dużego stopnia bezpieczeństwa, jakie daje zastosowanie opakowania kartonowego, niewiele z nas wie, że produkty pakowane w kartoniki (takie jak mleko czy soki) nie wymagają dodatkowo użycia konserwantów. Fundacja ProKarton zapewnia, że „technologia przetwarzania i pakowania tych produktów dystrybuowanych w łańcuchu chłodniczym, tj. mleka pasteryzowanego i świeżych soków sprawia, że nie zachodzi potrzeba używania żadnych substancji konserwujących. Również w przypadku opakowań aseptycznych i produktów dystrybuowanych w temperaturze otoczenia (mleko UHT, soki pasteryzowane) nie stosuje się żadnych konserwantów”.

O błędnym przekonaniu Polaków świadczą również odpowiedzi udzielane przy trzecim pytaniu. Środowiskowe koszty przetworzenia opakowań kartonowych są niższe w porównaniu do butelek szklanych czy PET. Wynika to chociażby z faktu, iż ich transport do recyklera jest efektywniejszy dzięki temu, że po zgnieceniu i zbelowaniu zajmują mało miejsca. A co najważniejsze – celuloza, która stanowi około 75 % opakowania – jest surowcem odnawialnym.

Od stycznia 2012 roku regulacje prawne dotyczące kwestii recyklingu w Polsce wskazują, że zużyty kartonik powinien być zbierany w sposób selektywny i trafiać do żółtego pojemnika na tworzywa sztuczne i metale. Gdy spojrzymy na wykres zamieszczony pod pytaniem czwartym okazuje się jak niewiele z nas o tym wie. Aż 39 % respondentów wskazało jako docelowy pojemnik na papier. Wskazówką może być fakt, iż kartonik to opakowanie wielomateriałowe, w którym często pozostaje resztka płynu. Błędne wrzucenie go do pojemnika na papier mogłoby spowodować zamoczenie zebranej w nim makulatury.

Co jednak potem, gdy już zużyte kartoniki trafią do żółtego pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów? Czy to wielowarstwowe laminowane opakowanie łatwo poddać recyklingowi? Może lepiej stosować je w spalarniach odpadów z odzyskiem energii? „Spalanie to nie odzysk” – tłumaczy prezes zarządu Fundacji ProKarton Michał Adam Rosa. Przekonuje, że kartoniki w całości poddają się recyklingowi, a obecnie bardzo popularne i uzasadnione ekonomicznie jest odzyskiwanie z nich celulozy w papierni. Pozostałe 25 % ich wagi stanowi polietylen i folia aluminiowa – wykorzystywane jako substraty przy produkcji między innymi płyt, pojemników na odpady czy mebli ogrodowych. Cena aluminium na giełdzie światowej oscyluje wokół wartości 2 tys USD za tonę. Choć folia aluminiowa o grubości 0,0065 mm to około 5 % masy kartonika, przedsiębiorcy dostrzegają opłacalność przy osobnym jej odzyskiwaniu.

Podsumowując wyniki testu, konsumenci dostrzegają wiele zalet w stosowaniu produktów w opakowaniach kartonowych i chętnie po nie sięgają. Cenią sobie wygodę ich użycia – Nie tłuką się, są lekkie, funkcjonalne, łatwe do przechowywania i otwierania, o pojemnościach dostosowanych do potrzeb. Niektórzy mają również pomysły na inne produkty spożywcze, które można byłoby przechowywać w ten sam sposób. Polacy, choć nie dostrzegają wszystkich korzyści jakie dają opakowania kartonowe, instynktownie doceniają je również pod względem ekologicznym. Ewidentnie jednak istnieje potrzeba ugruntowania ich wiedzy, zwłaszcza dotyczącej selektywnego zbierania odpadów w świetle zmieniających się regulacji prawnych. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce, dlatego istotne jest abyśmy umieli efektywnie segregować je w naszych gospodarstwach domowych oraz potrafili wybierać te produkty, które w jak najmniejszym stopniu negatywnie oddziaływają na środowisko. Promocja i edukacja społeczna – to właśnie zadanie stawia przed sobą Fundacja ProKarton.

Na zakończenie warto przywołać „ABC ekologii” według Magdaleny Stużyńskiej – ambasadorki kampanii, aktorki i mamy. To zaledwie kilka prostych czynności, które każdemu powinny wejść w dobry nawyk.

ABC_ekologii

 Więcej informacji na temat działalności Fundacji ProKarton można znaleźć na stronie internetowej: www.prokarton.org

Pozdrawiamy serdecznie – tekst przygotowała Kalina – odpadyblog.pl   :)